Het kan soms lastig zijn om een motivatie te vinden voor studenten als je net met een nieuw lesprogramma begint

Spread the love

Aan het begin van een nieuwe online les vinden opvoeders meestal dat de leerlingen betrokken zijn bij de les met gemengde gevoelens van opwinding, angst en onzekerheid. Vanuit het perspectief van een student, vereist het gemotiveerd en betrokken blijven in de klas een aanzienlijke inspanning.

  • Hoewel veel studenten zelfsturend van aard zijn en in staat zijn om hun betrokkenheid te behouden, zijn er vaak anderen die geen zelfmotivatie hebben en zich na verloop van tijd beginnen terug te trekken. Zoals veel docenten zich realiseren, is het tegen de tijd dat een student zich uit de klas terugtrekt vaak te laat om hem of haar weer op de rails te krijgen.

Het is belangrijk om goede online lessen in elkaar te steken

Door de vele eisen die aan een online instructeur worden gesteld, kan het beheer van een klaslokaal de primaire focus worden en bestaat het uit taken als deelname, feedback, het verwerven van lesmateriaal en het ontwikkelen van colleges of berichten. Het kan dan vrij gemakkelijk worden om een student te missen die zich geleidelijk aan losmaakt van de klas tot het te laat is. Dit omvat het spotten van een student die een gevoel van zelfmotivatie mist of die niet weet hoe hij het moet volhouden als hij zich ontmoedigd, gefrustreerd of uitgedaagd voelt.

Hoewel van studenten wordt verwacht dat ze als volwassene zelfsturend zijn, betekent dit niet dat ze zijn toegerust om te voldoen aan de vele eisen die van hen als student worden verwacht. Dit is de reden waarom een instructeur bereid moet zijn om hun behoeften te identificeren en motiverende strategieën klaar te hebben om hen te helpen.

Motiverende Indicatoren

Het is mogelijk voor een docent om het niveau van betrokkenheid van hun leerlingen bij een klas te meten aan de hand van het aantal keren dat ze reacties hebben gepost in de discussiedraden en de gepercipieerde hoeveelheid inspanning die in hun schriftelijke opdrachten wordt gestoken. Maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat het mogelijk is om nauwkeurig te meten hoe gemotiveerd de studenten zijn als er een poging wordt gedaan om hun werk af te maken.

  • De reden hiervoor is dat motivatie een geïnternaliseerde toestand is en uitdagingen worden erkend door verklaringen als “ik weet niet zeker of ik dit kan” of “dit is te moeilijk” of “dit is niet wat ik verwachtte dat ik zou moeten doen” – alles wat ertoe zal leiden dat een student besluit om op te geven, te stoppen of zich uiteindelijk terug te trekken uit de klas of hun opleiding. Een instructeur zal weten dat dit gebeurt als ze een open communicatie met hun studenten hebben ontwikkeld en als gevolg daarvan zijn ze bereid om hun frustraties en zorgen te delen.

Studenten die worstelen

Wanneer leerlingen het moeilijk hebben in hun klas kan het gemakkelijk zijn om eerst aan te nemen dat ze niet hard genoeg hun best doen, dat ze geen gebruik maken van de gegeven feedback, dat ze de toegewezen materialen niet hebben gelezen, of een ander aantal mogelijke redenen – zonder dat ze precies kunnen vaststellen wat ze ervaren. Aan het begin van de les hebben de meeste leerlingen het hoogste niveau van enthousiasme en een gevoel van hoop over een nieuwe start, zelfs als er wat angst of vrees in zit.

  • Het is wanneer een student probeert deel te nemen aan de klas dat bepaalt hoe lang hun opwinding duurt en er zijn veel factoren die een negatieve invloed kunnen hebben, waaronder een gebrek aan academische vaardigheden, feedback die ze niet accepteren of begrijpen, een onderwerp dat te moeilijk te begrijpen is of niet relevant lijkt voor hun leven, of het krijgen van een cijfer dat ze denken dat ze niet zouden moeten hebben verdiend. Dit veroorzaakt een uiteindelijke achteruitgang in de prestaties en een die misschien niet opzettelijk of zelfs bewust wordt herkend totdat een instructeur het aan de orde stelt.

Methoden om je leerlingen te stimuleren en te motiveren

Docenten weten misschien niet altijd met zekerheid waarom studenten het moeilijk hebben, maar de kern van de meeste problemen is de bereidheid om te blijven proberen en te werken aan verdere zelfontplooiing, zelfs wanneer dit vereist dat ze nieuwe kennis of vaardigheden verwerven. Wat instructeurs kunnen doen is het ontwikkelen van een reeks proactieve instructiestrategieën die bemoedigend van aard zijn en de pogingen van de studenten en hun vooruitgang ondersteunen.

  • De volgende vijf methoden zijn geïmplementeerd in mijn eigen onderwijspraktijk en wat ik heb geholpen om de online faculteit te coachen door middel van mijn werk met de ontwikkeling van de faculteit.